23 July 2011

Budak Tembam Kena Sound

marah2? nangis kang!
Dia : nape jerit-jerit ni?cakap slow-slow je da la.saya tak pekak lagi.
budak tembam : Eh, mane de jerit.pepandai je dia ni.
Dia : cakap kasar.kuat lak tu.cube cakap lembut-lembut.---time ni intonasi suara dia tinggi sikit.
budak tembam : ee..yela-yela.tak yah la marah.takyah la garang kot.tau lah da jadi polis.ngn sy jgn la garang.takut lah!...sebelum ni takde complain pun?
Dia : ni xde kena mengena ngn polis ke x..sblm ni mls nk cakap je

Ehem-ehem, batuk-batuk semua dah sebab nak betulkan anak tekak. Tapi still sama. KASAR dan KUAT. Cubaan apa yang aku tak buat malam tadi sebab nak control volume suara biar perlahan. Bila perlahan, dia complain aku kasar. Dia mintak aku cakap lembut cam perempuan. Eh HELLO, aku bukan perempuan ke?

Aku dah rasa macam aku tengah berbisik pulak. DIA NI DENGAR KE TAK SUARA AKU SEBENARNYA? Ouh ok, dia dengar. Dia ni nampaknya betul-betul nak ubah aku. Dari fizikal ke perbuatan, semuanya. Tapi katanya untuk kebaikan aku jugak. Tapi hari tu suruh aku jadi diri sendiri. Mana satu ni?

Lepas tamatkan panggilan, keluar menghembus asap jap sambil dok borak dengan Eira. Aku try cakap perlahan. Ouh tak boleh. Nampak benao aku macam tengah cover. Sebut nak kena satu-satu, jelas dan perlahan. Macam hampeh doe. Ade ke perempuan cakap macam ni? Ouh ada. Bini alang aku. Marah anak pun macam tengah sound-sound biasa je. Kena belajar dari beliau ni.

Dia ni baru nak sound aku. Kaklong aku tu dari aku kecik dia dah sound taw. "Pijah, volume ko tu perlahan sikit boleh tak?". Pijah dia panggil aku? Tak glamour tul. Kalau alang aku lak, "moi, cakap perlahan-lahan kan boleh?". haa.. Amoi barulah COMEL . ^_^

Pesanan : Lepas ni kalau aku cakap dengan korang dengan perlahan dan lembut jangan sound aku buang tebiat pulak. Practice makes perfect.

FA : Nak buat list soalan WAJIB TANYA untuk Marzuki.

No comments: