03 August 2011

Gerak Hati Mencari Kak Ju Rupanya Ada Sesuatu

Jumaat 29 Julai 2011 - "Nak carik Kak Ju lah". Tetiba je teringatkan dia. Entah kenapa aku tak pasti. Mungkin sebab aku dah lama tak mendengar khabar tentang dia kot.

Liana Afiera Malik. Kalau korang pernah baca novel Bukan Puteri Lindungan Bulan, novel siri YOYO, mesti korang tahu siapa dia. Google - Usaha untuk mencari apa sahaja yang boleh menghubungkan aku dan dia semula. Tak kisah la email address, blog, twitter atau facebook sekali pun. Aku terjumpa blog "Rumah Karya Liana Afiera Malik". Aku pun hape lagi terus lah komen kat situ - Kak Ju, fiza ni, adik kak has bla3... - dengan harapan dia akan reply komen tu.


Isnin, 1 Ogos '11 seorang hamba Allah bernama Nazliman, seorang mekap artis mereply komen aku dengan mengatakan Kak Ju dah kembali ke rahmatullah pada 30 Julai. Aku marah. Agak-agak lah kan, orang yang hidup lagi ko nak kata dah meninggal. Aku reply mintak dia jangan main-main. Balik rumah aku tak cerita pun kat Kaklong pasal Kak Ju-pasal pencarian aku dan apa yang orang tu sampaikan. Sebab aku google tak jumpa pun berita pasal kematian Kak Ju. Hari ini, hamba Allah lain reply komen aku, dia kata dia dengar berita yang sama. Aku sangat tak puas hati. Mungkin diorang salah orang kot. Aku terus call Kaklong.

Kaklong ada tak contact Kak Ju?
Takde plak. Kenapa?
hmm takde mende lah. [saje nak sorok dari kaklong dulu]
Kenapa?Kenapa?Cakaplah jah.
Minggu lepas org jumpa blog Rumah Karya Liana Afiera Malik, org ingat tu blog Kak Ju. Orang komen kat situ, pastu ada orang reply dia kata Kak Ju dah kembali ke rahmatullah pada 30 Julai.
Hah?
Pastu2, org mintak dia jgn main2. Hari ni ada orang lain reply, dia dengar berita yang sama.
Biar betul! 
Sebab tu orang tny Kaklong ada contact dia ke tak? Takkan Kaklong tak tahu?
Kaklong tny Dr. Jannah kejap. Nnt tepon balik.

Aku terus google. Aku jumpa. Ya. Memang betul apa yang orang tu sampaikan kat aku. Memang Kak Ju dah pergi tinggalkan aku & Kaklong, pada hari jadi aku pulak tu. Kenapa lah aku tak cerita kat Kaklong pasal aku nak carik Kak Ju masa Kaklong ada lagi kat Seremban? Mesti kitorang dapat tahu berita ni lebih awal. Menyesal.

Kak Ju & LAM adalah orang yang sama. Kawan baik Kaklong masa sekolah dulu. Yang aku ingat aku pernah sekali pergi rumah Kak Ju kat Gombak. Masa tu aku kecik lagi. Tadika kot. Tu la kali pertama & terakhir. Masa aku form 3, Kaklong & Kak Ju contact balik. Aku tak kenal Kak Ju, tapi Kak Ju ingat aku yg comel ni. Aku beremel-emel dengan Kak Ju masa tu. Aku share cerita/masalah aku pada dia. Dia baik. Dia bagi cara nak settle, bagi aku nasihat. Tak lama pastu aku lost contact lagi sampai lah sekarang. Tapi aku tak tahu lah kalau selama aku lost contact tu, Kaklong ada ke tak contact dia.


Rupanya gerak hati yang tetibe je nak carik Kak Ju ada sesuatu di sebaliknya. Mungkin kalau aku tak buat semua ni, kitorang semua tak tahu pasal pemergian Kak Ju. Aku nangis. Ya. Aku sedih atas kehilangan Kak Ju walaupun aku dengan Kak Ju tak pernah bersua muka. [kecik2 mana ingat wei]. Aku kenal Kak Ju dari novel-novelnya. Siri kompilasi YOYO, faveret aku tu! Siri 4 aku tak baca lagi. Novel bersiri tu tak tamat lagi, so ceritanya tergantung macam tu aje lah lepas ni.


Al-Fatihah.

FA : Fieza tak kenal sape Kak Ju, tapi Fieza sayang Kak Ju macam kakak Fieza sendiri. Hanya novel-novel Kak Ju boleh ubat rindu kitorang. Mood : Menangis :'(

3 comments:

Liyana Aziz said...

innalillah... macam x percaya... x de lagi sambungan cerita tu... =(

Fieza Areyza said...

@liyana Aziz : Allah lebih sayangkan dia..

Cik Areen said...

singgah sini. :)

btw, al fatihah...