20 March 2012

Tell me why, mak.

tengah malam tadi aku keluar gi makan. yela, tetiba lapar. balik umah dalam pukul 5 pagi. mak aku terjaga masa aku balik. dan dia...emm, membebel. tapi kot membebel tu pasal aku pergi mana ke, kenapa baru nak balik ke takpe le jugek, ni tak. its all about the money. aku pun tak tahu kenapa. kenapa mak eh? mak kenapa? why mom

mak aku tetibe tanya "mana pergi duit kau?". tak ke hangin aku masa tu. orang boleh pertikaikan aku macam-macam tapi bukan pasal duit. aku cakap je la takde, sebab tu memang hakikatnya pun kan? beliau pulak boleh menambah kata, "duit kau, kau bagi lelaki ke?". ni yang aku rasa cam nak ribut taufan kat umah tu. tak pasal-pasal dia boleh tuduh pulak aku bagi duit aku kat lelaki. nampak benar mak aku ni tak kenal sape anak dia ni. mak, mak. sigh.

tu la, len kali sebagai ibu bapa kena tahu perihal anak-anak. jangan main hentam kromo je. *eh yang aku nak hentam mak aku ni kenapa? dush dush (tumbuk diri sendiri). masalah aku pernah ke dia nak amek tahu? pernah ke nak kongsi-kongsi cerita dengan anak dia ni? aku akui masalah abah & mak masa kekecik dulu punca aku tak rapat dengan mak & abah. takde la, aku bukan ape, mak aku tu tetiba nak tuduh aku bagi duit kat lelaki a.k.a jantan. kalau dia kenal betul anak dia ni, takde de tuduhan camtu dia boleh cakap. dan mmg takde maknanya aku nak buat macam tu.

mungkin niat dia nak memperingatkan aku supaya tak jadik macam dia. macam dia dari dulu la aku tengok kan, mulut bising pok pek pok pek cakap abah tu abah ni, mintak tu mintak ni, tapi tangan tetap gak hulur duit kat abah, pinjam koperasi, duit pencen, pinjam along, semua bagi abah bila abah mintak. last-last dia sendiri yang susah.

aku agak berkira dengan lelaki dalam bab duit. walaupun dengan bapak aku sendiri. aku jadikan perbuatan dan akibat perbuatan mak aku tu sebagai teladan. bukanlah aku ni kedekut sangat tapi dalam sesetengah hal benda ni boleh dipertimbangkan jugak. aku nampak susahnya mak. sebab tu aku jadi macam ni. tapi mak tu kalau niat dia nak memperingatkan aku atau nak mengajar aku supaya tak senang-senang bagi lelaki duit, dia silap la. dia patutnya ubah dulu sikap dia tu. hehe.

entahlah, aku pun tak tahu apa yang mak aku fikirkan pasal aku. nak je aku bertekak sebab nak pertahankan diri dari kena tuduhan macam tu, tapi aku fikir balik dah Subuh kot time tu, so tak jadiklah. ish mak ni, aku tak pernah senang-senang bagi duit kat lelaki. nak habiskan duit lelaki pun tak berapa pandai. haha. aku tak mewarisi perangai 'pisau cukur' mana-mana orang lagi.

"ape jadah lak nak bagi lelaki duit org plak, baik orang gi shopping! apelah mak ni".. tu je lah aku boleh jawabkan.

FA : semalam aku lalu rasah, aku nampak kedai motor tu ada scrambler KTN hitam hijau. peh. ni buat aku naik gila ni.

No comments: